0

Uw winkelwagen is leeg

donderdag 4 juni 2020 om 14:06 -0400

Zijn HIIT-trainingen effectief?

HIIT is een trainingsprincipe. HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Bij HIITT-trainingen worden oefeningen met hoge intensiteit afgewisseld met oefeningen van lage intensiteit of korte periodes van rust.

 

HIIT-trainingen kunnen worden ingezet voor verschillende doeleinden. Of je nu gewicht wilt verliezen, je conditie wilt verbeteren of juist sterker en krachtiger wilt worden, doormiddel van HIIT kun je op deze doelen inspelen. HIIT-trainingen zijn erg flexibel en is een manier van trainen die voor “bijna” iedereen is geschikt. Je kunt namelijk zelf invullen hoelang je bepaalde intervallen laat duren of welke oefeningen je gaat combineren. De training is volledig af te stemmen op jouw niveau en je hebt de vrijheid om je eigen training invulling te geven. Dit is ook een van de redenen waarom HIIT-trainingen steeds populairder worden.

 

“Met 15 minuten High Intensity Interval Training kun je zelfs meer calorieën verbranden dan een uur cardio”

Omdat je gebruik maakt van veel explosiviteit, en een hoge inspanning zorgt een HIIT-taining ervoor dat je stofwisseling als een gek tekeergaat. Daarom heeft je lichaam na de training meer tijd nodig om van een HIIT-training te herstellen. Wanneer jij thuis op de bank zit is jouw lichaam nog steeds calorieën aan het verbranden.

Is een HIIT-training werkelijk effectief voor iedereen?

Als je de training op de correcte wijze uitvoert is het een erg intensieve trainingsvorm wat veel vergt van je lichaam. In de onderzoekswereld zijn HIIT-trainingen al toegepast op een breed scala aan diverse doelgroepen. Hier bleek dat HIIT ook bij deze doelgroepen zeer efficiënt was om de algehele gezondheid en prestaties te optimaliseren.  Ook bleef bij patiënten met chronische hartfalen, de cardiale stress binnen normale waarden. Ik ben geen arts dus ga zeker geen uitspraken doen die ik niet mag doen. Ken je eigen lichaam, bouw geleidelijk aan je training op en raadpleeg bij vermoeden van welke aandoening dan ook de huisarts!

 

Voordelen van HIITT:

Je verbrand meer vet/verhogen stofwisseling:

Er worden niet alleen calorieën tijdens een HIIT-training verband, maar het effect van al die intense inspanningen schopt de reparatiecyclus van je lichaam in hyperdrive. HIIT-training zorgt ervoor dat je stofwisseling als een gek tekeergaat. Daarom heeft je lichaam na de training meer tijd nodig om van een HIIT-training te herstellen. Wanneer jij thuis op de bank zit is jouw lichaam nog steeds calorieën aan het verbranden. Dit betekent dat je nog tot 24 uur naar je training calorieën verbrand.

 

Je bouwt een gezonder hart:

De meeste mensen zijn het niet gewend om in anaerobe zone te trainen. Dat moment waarbij je naar adem snakt en je voelt alsof je hart uit je borstkas probeert te springen. Maar deze extreme trainingen leveren extreme resultaten!

 

Je hebt geen gewichten of andere uitrustingen nodig:

Genoeg van dure sportschool abonnementen? Dan heb ik zeker goed nieuws, HIIT-trainingen kun je namelijk overal doen! Rennen, fietsen, touwtjespringen en roeien werken allemaal erg goed. Alleen een HIIT-training is ook goed te doen zonder middelen. Knie heffen, springen, sprinten, Burpees, lunges zijn oefeningen die net zo goed zijn om je hartslag naar een hoger niveau te brengen. Sommige apparatuur zoals dumbels kunnen de effecten van een HIIT-training juist verminderen, omdat je wilt dat de focus ligt op het maximaal pushen van je hart en niet je bicep.

 

Je verliest gewicht en geen spieren:

Hoewel cardio spierverlies lijkt aan te moedigen, tonen relevante onderzoeken aan dat kracht-/HIIT-trainingen dieëters in staat kunnen stellen hun zuurverdiende spieren te behouden. Het grootste gedeelte van het gewichtsverlies is namelijk afkomstig van vet!

 

Het is tijdbesparend:
Dit is niet een type training die je kunt doen tijdens het lezen van een tijdschrift of WhatsAppend met een vriend of vriendin. Een goede HIIT-training bestaat uit een hoge intensiteit gecombineerd met korte momenten van rust of afwisselend met oefeningen van een lage intensiteit. Omdat het zo kort is, zal je de hele tijd hard werken.

 

Kortom, HITT-trainingen zijn toegankelijk voor iedereen, is tijdbesparend en kan eventueel uitgevoerd worden zonder attributen. Voor de afwisseling zijn HITT-trainingen erg goed te combineren met krachtrainingen. Het zijn allebei goede manieren om vet te verliezen of het opbouwen van spieren. De combinatie van deze twee trainingen zal je kracht boosten, je conditie naar een hoger level brengen en je vet sneller doen verbranden.