0

Uw winkelwagen is leeg

donderdag 7 mei 2020 om 11:15 -0400

Momenteel ben ik (Devi Sentrop) bezig met een ketogeen dieetvan 12 weken. Het keto dieet in combinatie met intermediate fasting en carb backloading. Voor de meeste een aantal onbekende begrippen. Je bent niet de eerste die de vraag stelt wat het allemaal betekent. Daarom ga ik jou door middel van dit blog vertellen wat het keto dieet precies inhoudt.

Wat is het nou precies?

Om een ketogeen dieet te kunnen begrijpen, heb je eerst een korte inleiding nodig over hoe het menselijk lichaam wordt voorzien van energie. In dit blog probeer ik het zo makkelijk mogelijk uit te leggen! De brandstof die het lichaam voornamelijk gebruikt is glucose. Glucose is daarom een belangrijke brandstof. Voedingsmiddelen met koolhydraten worden omgezet tot glucose. Vervolgens wordt glucose in het bloed opgenomen waardoor je een stijging krijgt in je bloedsuikerspiegel. 

Het werkt als volgt: Na het eten van een maaltijd dat voornamelijk koolhydraten bevat stijgt het bloedsuikerspiegel, en dit stimuleert bij gezonde mensen de afgifte van insuline. Het hormoon insuline zorgt er voor dat de cellen de glucose kunnen opnemen om te worden verbrand tot energie. Zo wordt de bloedsuikerspiegel weer in balans gebracht. Glucose die niet gelijk nodig is wordt opgeslagen in de lever, vet en spieren, en kan later alsnog opnieuw gebruikt.

De brandstof bij een Keto dieet

Bij een ketogeen dieet wordt niet glucose (suiker) als primaire brandstof gebruikt, maar is het dieet erop gericht je lichaam vetten te laten gebruiken voor energie. Bij een ketogeen dieet worden de koolhydraten geminimaliseerd tot max 20 gram koolhydraten per dag. Dat is niet veel denk je nu bij jezelf, en ja dat klopt! 20 gram koolhydraten= ongeveer een halve croissant.

Als het glucoselevel in ons bloed echt tot een laag niveau daalt (hypo), kunnen we flauwvallen en in het ergste geval zelfs sterven. Maar het interessante is dat het lichaam maar voor een aantal dagen aan glucose kan opslaan. Kortom als wij ons eetpatroon veranderen en een paar dagen niet of nauwelijks koolhydraten tot ons nemen kunnen zelfs de nodige reserves niet meer aangesproken worden om voor de basisfuncties voldoende energie uit glucose te halen. Het lichaam wordt gedwongen om naar alternatieve energiebronnen te zoeken. Dit is het moment dat het lichaam in ketose komt.

Ketose is een metabolische staat van het lichaam wanneer vetten gebruikt worden als energiebron. Als het lichaam zich in ketose bevindt, zorgt onze lever ervoor dat vetten (eigen vetreserves) worden afgebroken naar een bruikbare energie bron de zogeheten ‘’ketonen’’. Er zijn drie soorten ketonen namelijk: Acetoacetaat, B-hydroxybutaraat en Aceton.

Verschillende organen zoals de hersenen die normaal gebruik maken van de brandstof glucose kunnen nu gebruik maken van een aanzienlijke hoeveelheid ketonen.

Eet jezelf slank en gezond met vet!

Laten we heel eerlijk zijn. We zijn allemaal bang voor vet. Niemand wil namelijk dik zijn. De echte dikmakers zijn de geraffineerde koolhydraten. Dat er verteld wordt dat jij jezelf vol moet stoppen met koolhydraten voor een bepaalde work-out is, wat mij betreft, door middel van verschillende wetenschappelijke onderzoeken al lang achterhaald.

Steeds meer studies bevestigen, dat je even goed presteert of zelfs beter kan presteren op een ketogeen dieet dan op een koolhydraat rijk dieet. Plus het feit dat je profiteert van een aantal bijkomende gezondheidsvoordelen. Uit  het onderzoek School of exercise at all, (2017) wordt bevestigd dat een laag-koolhydraat/ketogeen dieet lichaamsvet vermindert zonder de sportprestaties van powerlifters of olympische atleten te beïnvloeden.

Dús waarom zou je bepaalde crash diëten gaan volgen? Ten eerste, je voelt je lamlendig en rot. Je kan niet normaal functioneren omdat je simpelweg te weinig brandstof binnenkrijgt. Ten tweede, het is niet vol te houden omdat je altijd met een gevoel van honger rond loopt!

Waarom dan een ketogeen dieet?

Een ketogeen dieet kan voor verschillende doeleinden worden ingezet. De meest voorkomende reden om een ketogeen dieet te volgen is om gewicht te verliezen. Een dieet dat gebaseerd is op ketose is een effectievere afvalmethode dan het normale koolhydraatarme dieet of ook wel het crashdieet genoemd.

Ketose is niet alleen effectief bij het verliezen van lichaamsgewicht. Er zijn nog veel meer gezondheidsvoordelen die gepaard gaan met een ketogeen dieet. Genoeg mensen hebben last van overgewicht. Vaak in combinatie met insulineresistentie. Dan heeft de wetenschap goed nieuws! Een ketogeen dieet zal de insuline gevoeligheid verbeteren, de bloedsuikerspiegel stabieler houden en het risico op hart- en vaatziekten verminderen. Ik heb de voordelen voor je op een rijtje gezet:

  • Vet verbranding
  • Betere concentratie
  • Lagere bloeddruk
  • Betere insuline gevoeligheid
  • Stabiliseert en verlaagt bloedsuikerspiegel
  • Lager cholesterol
  • Lagere Triacylglycerol
  • Minder honger gevoel
  • Meer energie

Maar, let op!

Jouw lichaam is waarschijnlijk haar hele leven al bezig met het verwerken van veel koolhydraten. Niet heel gek, wanneer je in een maatschappij leeft waar koolhydraten/suikers bijna door je neus worden gedrukt. Daarom is het beginnen met een ketodieet erg lastig, zowel fysiek als mentaal. Waarom? Het is een dieet waarbij je eetgewoontes 180 graden worden omgegooid. De eerste keer dat jouw lichaam gaat overschakelen van glucose naar vetten, kan gepaard gaan met een aantal bijwerkingen. Terwijl de een weinig merkt heeft de ander er een dikke week last van. Geloof mij…… de resultaten worden snel beter! Wat is nou een weekje als je daarna enorm veel profijt hebt van alle voordelen.

Symptomen die kunnen ontstaan zijn:

  • Vermoeidheid
  • Weinig energie
  • Suiker verslaving (het verlangen naar suiker)
  • Verslechterd uithoudingsvermogen
  • Prikkelbaarheid
  • Slechte adem
  • Spijsverteringsproblemen

Het is een heel eenzijdig dieet waarbij je niet veel keuze hebt uit verschillende voedingstoffen. Daarom is het altijd verstandig om dagelijks multivitaminen in te nemen om een gebrek aan vitamines te voorkomen. Een dieet waar je veel resultaten en voordelen uit kunt halen, maar wat veel discipline en doorzettingsvermogen vereist. Wil jij aan een dieet beginnen, raadpleeg altijd een voedingsdeskundige!

Dit was het ketogeen dieet in een nuteshell, er is veel meer literatuur over te vinden en er zijn verschillende boeken over geschreven.