0

Uw winkelwagen is leeg

donderdag 7 mei 2020 om 10:15 -0400

Ken jij dat? De ene dag zit je vol energie en werk jij je je ‘’to do list’’ compleet af. De volgende dag ben je niet vooruit te branden, je voelt je futloos en weet niet precies wat je met jezelf aan moet. Je bent de motivatie totaal verloren.

Wat is motivatie?

Motivatie maakt het verschil tussen een goede work-out waar je alles geeft en een dag met je luie reet op de bank hangen. Motivatie is een innerlijk proces, de drive die ervoor zorgt dat jij taken/activiteiten gaat beginnen, afmaken of herhalen.  Anders gezegd motivatie is wat je in beweging brengt. Het is de reden die jou daadwerkelijk aanstuurt om iets te gaan doen. Deze redenen kunnen intrinsiek of extrinsiek zijn.

  • Intrinsieke motivatie
    Intrinsieke motivatie komt van binnenuit. Je begint, herhaalt of eindigt een taak/activiteit omdat je dit zelf wilt en/of het juist leuk vindt om te doen. Dit doe je vanuit eigen behoeften omdat je waarde hecht aan en interesse hebt in datgeen wat jij doet. Karakteristieke voorbeelden van intrinsiek gedrag zijn: spelletjes doen, hobby’s, het beoefenen van een sport etc.
  • Extrinsieke motivatie
    Extrinsieke motivatie is de motivatie die ontstaat vanuit een externe bron. We beginnen, afmaken of herhalen deze taak/activiteit omdat ze leiden tot een gewenste opbrengst. Je kunt een persoon extrinsiek motiveren door diegene te belonen of te straffen. De stimulans om iets te doen komt voornamelijk van buitenaf.

Wees niet bang dat motivatie in je moet zitten of dat het een aangeboren gave is. Onzin, je kan je eigen motivatie creëren!  Je kan jezelf leren motiveren. Het is net zoals bij andere dingen een kwestie van oefenen. Door fouten te maken en door uittesten kom jij erachter welke methode het beste bij jou past.

Wil je vaak graag iets afmaken maar kan jij de motivatie niet opbrengen om je ertoe te zetten? Dan ga ik je nu wat vertellen waardoor dit gevoel ontstaat. Negen van de tien keer komt demotivatie voort uit angst om te falen. Er kunnen verschillende gedachtes in je hoofd rondgaan zoals: ‘’wat als ik faal?’’ ‘’Hoe gaan mensen over mij denken?’’  ‘’Ik ga het niet eens proberen, ik verpest het toch wel.’’

Er werkt ook niets meer demotiverend dan wanneer jij jezelf constant herinnert aan het feit wat je allemaal nog moet gaan doen. Je kan uren gaan piekeren hoeveel werk het nog wel niet is en wat je allemaal nog af moet maken. Stop! Zet die gedachtes om. Het is veel beter om je te focussen op wat je allemaal al hebt bereikt. Het maakt niks uit want elke stap is er één.

Creëer doelen!

De basis voor het creëren van motivatie zijn doelen! Doelen zijn enorm belangrijk voor het creëren van motivatie. Heb jij geen doel, vergeet het dan maar! Dan ga jij nooit resultaat boeken. Zonder doelen kan jij nergens naartoe werken. Een doel moet meetbaar, realistisch en tijdgebonden zijn zodat jij jezelf constant kan controleren waar jij op dat moment staat. Probeer je einddoel letterlijk in je hoofd te stampen, zorg dat je het kan visualiseren. Wanneer jij je einddoel perfect voor je kan zien en zelfs kan dromen dan stimuleer jij je onbewust zijn. Wat is het onbewust zijn? Alle psychische processen die het bewustzijn niet waarneemt. Herinneringen en bepaalde gedachtes die in het onbewust zijn, zijn opgeslagen, hebben vaak een enorme impact op onze bewuste reacties.

Het is leuk om te weten hoe ik persoonlijk denk over motivatie maar eigenlijk wil je zelf weten hoe jij de motivatie creëert of überhaupt kan creëren. Veel mensen denken dat het behalen van een doel begint met motivatie, maar dit klopt niet. Om de motivatie in jezelf naar boven te halen moet je iets gaan doen. Je moet in actie komen. Wanneer jij stil gaat zitten wachten dan gaat er waarschijnlijk nooit wat gebeuren. Alleen een goed gedefinieerd doel brengt jou niet in beweging. Het is alleen een stimulans om in beweging te komen. Geen zin? Stop dan alsjeblieft met klagen over bijvoorbeeld je eindresultaat van je body als je deze zomer probeert te flaneren op het strand. Je had er iets aan kunnen doen, alleen jij koos ervoor om het niet te doen!

Het kan een keer voorkomen dat je geen zin hebt om bijvoorbeeld naar de gym te gaan. Je zit lekker op de bank en je hebt een drukke werkdag achter de rug, ook ik herken dat, maar kom in actie! Je voelt je uiteindelijk zoveel beter wanneer je toch bent gegaan. Hier komen we bij een punt wat we al eerder hebben besproken. Zet de eerste stap. Definieer je goal. Kom in actie en denk aan het eindresultaat. Wees trots op jezelf in elke stap die je zet, het maakt niet uit hoe groot deze stap is, denk niet aan alles wat je nog moet doen maar kijk terug op alle stappen die je al hebt gezet!