dinsdag 8 december 2020 om 14:48 -0500

“Meer eiwitten is beter toch? Of zijn juist te veel eiwitten schadelijk voor je nieren? Maar wat is hier nou eigenlijk precies van waar? In dit blog vertel ik meer over de “eventuele” negatieve effecten van een verhoogde eiwit inname op je nieren.”

 

Wat zijn eiwitten?

In één van mijn vorige blogs ben ik dieper ingegaan op waarom voldoende eiwitten juist zo belangrijk zijn. Heb je die gemist? Geeft niet, hier een korte uitleg wat eiwitten nou precies zijn:

 

“Eiwitten zijn net als koolhydraten & vetten een voedingsstof/energiebron voor je lichaam. Waar koolhydraten vooral gebruikt worden als brandstof dienen eiwitten meer als bouwstof. De verschillende macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) worden door ons lichaam uit voeding gehaald. Eiwitten zijn daarbij een belangrijke bron voor aminozuren, dit zijn de bouwstoffen voor lichaamseiwitten waaruit het lichaam grotendeels is opgebouwd.”

 

Feit of fabel?

Anno 2020 bestaan er nog altijd enkele horrorverhalen over eiwitten, die veel mensen nog van het eiwitdieet afhouden. Het zou enorm slecht voor je nieren zijn. In hoeverre is dit verhaal eigenlijk waar? Of zijn dit weer fabels die ooit de fitnes wereld in zijn geholpen? In dit blog gaan we kijken of een teveel aan eiwitten echt nierschade/nierfalen kan ontwikkelen!

 

“Te veel” is altijd slecht!

Wat ik altijd van huis uit heb mee gekregen is alles waar je “te” voor zet geen positieve gevolgen heeft. Te veel en/of te weinig eiwitten zijn twee opvattingen die beide geen positieve gevolgen hebben voor je gezondheid. Zoek daarom altijd een goede middenweg.

 

Daarbij beweren bepaalde voedingswetenschappers/onderzoekers nog steeds dat een dagelijkse inname van boven de twee gram per kilo lichaamsgewicht de nieren beschadigen/overbelasten. Deze ongerustheid is tot op de dag van vandaag nog theoretisch en speculatief, want er is momenteel nog geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat heeft aangetoond dat deze aantallen aan eiwitinname tot nierschade of nierfalen heeft geleid bij mensen met gezonde nieren.

 

Let wel: hoge eiwitconsumptie kan  wel schadelijk zijn voor mensen die reeds aan een nieraandoening leiden!

 

Functie van de nieren:

We hebben twee nieren, en dit zijn ook de belangrijkste filters van ons lichaam. Maar wat doen ze nou precies? Ik ga het zo minimalistisch mogelijk proberen uit te leggen. Via de nierslagader komt het bloed in de nieren aan.  Door de complexe anatomie kan de zuivering van het bloed worden gerealiseerd. De nieren filteren het bloed dusdanig, zodat afvalstoffen en vocht (urine) ons lichaam weer kunnen verlaten. Stoffen die nuttig zijn voor je lichaam worden via de nieraarder terug in het bloed gebracht. Zo blijft de samenstelling van het bloed constant.

 

Veel eiwitten kunnen leiden tot nierklachten in bepaalde risico groepen:

Wanneer je eiwitten eet, krijg je een bijproduct van stikstof binnen. Eiwitten worden door nieren namelijk afgebroken tot ureum, wat vervolgens weer door de urine wordt uitgescheiden. Wanneer je het lichaam voorziet van grotere hoeveelheid eiwitten moeten je nieren harder werken. Maar deze toename is vrij onbeduidend in vergelijking met de enorme hoeveelheid werk die je nieren al voor je doen.

 

Momenteel heeft nog geen enkele studie aangetoond dat een grote hoeveelheid eiwitten (>3G per kilo lichaamsgewicht) een nadelig effect heeft op je nieren. Wel kan een hoge eiwitinname schade veroorzaken bij mensen die al nierfalen of een nierziekte hebben.

 

Ben jij beginnend sporter? Wees dus niet bang om je eiwitinname te verhogen. Luister niet naar alle “horrorverhalen”. Wanneer jij veel sport heeft jouw lichaam juist een extra eiwitbehoefte nodig!